In de zorg wordt steeds meer met eHealth gewerkt. De verwachtingen rondom eHealth zijn hooggespannen. Het wordt gezien als een noodzakelijke stap voorwaarts voor behoud van goede en betaalbare zorg, tevreden patiënten en verminderde werkdruk voor zorgmedewerkers.
Helaas leidt de implementatie van eHealth regelmatig tot teleurstellingen. Zowel patiënten als zorgverleners kunnen het contact als onpersoonlijk ervaren en hebben soms moeite met het gebruik van de technologie. Zorgverleners ervaren bovendien een verhoging van de werklast. Daarnaast is het gebruik van eHealth onvoldoende ingebed in het dagelijks leven van de patiënt en in het zorgproces. Deze problemen hebben een negatieve invloed op de (ervaren) werkdruk en tevredenheid, wat weer ten koste kan gaan van de kwaliteit van zorg.
Het is logisch dat deze problemen worden ervaren. Uit recent promotieonderzoek van Rosian Tossaint blijkt dat veel veranderingen binnen zorgorganisaties nodig zijn om de voordelen met eHealth te behalen. Het vraagt onder andere om organisatieverandering, een andere manier van samenwerken tussen patiënt en hulpverlener, en een andere manier van omgaan met informatie.
In het onderzoek zijn de belangrijkste factoren die invloed hebben op de kwaliteit van hybride zorg, samengebracht in het Hybride Zorg Management model en bijbehorende evaluatie. De naam Hybride verwijst naar ‘hybride zorg’, de combinatie van eHealth en traditionele face-to-face zorg. Door aandacht te besteden aan deze factoren, kunnen de zorgprofessionals digitale zorg succesvoller aanbieden en de kwaliteit van zorg verbeteren.
Het model en de factoren zijn gevalideerd en tot stand gekomen door wetenschappelijk onderzoek en praktijkervaringen. De bijbehorende evaluatie geeft een zorgorganisatie inzicht in de factoren die zij kan aanpassen om de kwaliteit van hybride zorg te verbeteren. Deze evaluatie kan worden toegepast op verschillende organisatieniveaus, zoals een specifiek zorgpad, een afdeling of een bepaalde digitale applicatie.